Francis Bacon characterized an idol as a false absolute resulting from reification. One sign of an idol is a non-reciprocal coupling, or interaction, between two entities, and the unaffected partner in such a compound is an idol. In Western civilization, God has been conceived as such an idol, for example in the case of the Aristotelian notion of the Creator as the "Unmoved Mover." Descartes similarly described the soul as an unaffected partner in its coupling with the body and the rest of the natural environment. These two idols have been cast down by the advances in science, but they have been replaced with the idols of an absolutely objective material universe and the human brain, which is characterized by many as an unaffected partner in its coupling with subjectively experienced mental phenomena. In this lecture Alan Wallace will reveal the nature of idols as they crop up in religion and science, as well as the general process of formulating and adhering to theories.
Il Prof. Wallace nei giorni dal 28 aprile al 2 maggio terrà il ritiro intensivo "Sogno lucido, Yoga del sogno e Meditazione" presso l'Istituto LAMA TZONG KHAPA di Pomaia PISA.
Alan Wallace è il direttore dell'Istituto per lo Studio Interdisciplinare della Coscienza di Santa Barbara - California.
Nato a Pasadena, California, nel 1950, Alan Wallace ha studiato negli Stati Uniti, in Scozia e in Svizzera conseguendo i titoli:
B.A. - Amherst College, 1987
M.A. - Stanford University, 1992
Ph.D. - Stanford University, 1995
Tra le più recenti pubblicazioni accademiche:
The Taboo of Subjectivity: Toward a New Science of Consciousness (Oxford University Press, 2000)
The Tibetan Seven-Point Mind-Training (Snow Lion 2001)
Breaking New Ground (Columbia University Press, 2003)
Nel 2001 a Santa Barbara, Wallace ha fondato l'Istituto per lo Studio Interdisciplinare della Coscienza.
Nell'ambito delle scienze naturali, la conoscenza empirica progredisce sulla base di osservazioni rigorose e precise dei fenomeni oggetto di studio. Nello studio scientifico della mente la precisione e il rigore sono tuttavia essenzialmente confinati agli aspetti comportamentali e neurali dei processi mentali.
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